Vuoden salolainen liikeidea 2021 -kilpailun on voittanut Rento Innovations Oy Boxhunt -pilvipalvelullaan
24.11.2021
Tehtailija Juho Leinon Säätiö on valinnut Vuoden salolainen liikeidea 2021 -kilpailun voittajaksi Boxhunt -pilvipalvelun. Rento Innovations Oy:n kehittämä pilvipohjainen ratkaisu on tarkoitettu elintarvikkeiden toimitusketjujen seuraamiseen. Voiton myötä yritys saa liikeidealleen kattavaa medianäkyvyyttä sekä 10 000 euron rahapalkinnon liiketoimintansa kehittämiseen.
“Haluan koko yrityksen puolesta kiittää Tehtailija Juho Leinon Säätiötä. Pidämme tunnustusta arvokkaana”, kertoo Rento Innovationsin toimitusjohtaja Vesa Nohteri. “Haluamme kiittää myös omaa ‘rentotiimiämme’ sekä paikallisia elintarviketuottajia, jotka ovat olleet Boxhunt -palvelun matkassa alusta alkaen. Nämä yritykset ovat nykyaikaisia, nuorekkaita, kasvuhaluisia ja innovatiivisia. Ilman heitä emme olisi tässä – ja yhteinen tarinammehan on vasta alussa”, Nohteri sanoo.
Rento Innovations aikoo käyttää 10 000 euron rahapalkinnon Boxhunt -tuotteen kaupallistamiseen ja myynnin vahvistamiseen. Samalla palkinto lisää uskoa omaan tekemiseen.
“Voitolla on meille merkittäviä vaikutuksia, sillä rahapalkinto ja positiivinen julkisuus vaikuttavat suoraan toimintaamme. Uskomme Boxhunt -tuotteeseen on noussut asiakaspalautteen ja yleisen kiinnostuksen myötä, mutta tällainen ulkopuolisen raadin arvostus tuo aina lisää positiivista kannustinta arjen askareisiin”, Nohteri sanoo.
Kilpailuun osallistui toistakymmentä liikeideaa, niin teollisen tuotannon kuin sitä tukevien palveluiden yhtiöiltä. Näistä valittiin neljä finalistia: Rento Innovations Oy, Nordic Upstream Oy, Thinger Solutions Oy sekä Konepaja Heinä Oy.
Kilpailun raadin muodostivat tehtailija Juho Leinon Säätiön puheenjohtaja Liisa Leino, varapuheenjohtaja Timo Ketonen, Yrityssalon toimitusjohtaja Jyrki Moilanen, Aboa Venture Management Oy:n sijoitusjohtaja Petri Lindholm sekä Salon Nuorkauppakamarin puheenjohtaja Petteri Ponkamo. Raadin mukaan liikeideoiden taso oli korkea verrattuna
edellisiin kertoihin. Rakentamisen ja kierrätyksen, QR-koodin hyödyntämisen sekä tuotteiden laadunvarmistamisen ideat edustivat kilpailun parhaimmistoa. Voittaja valittiin arvioiden liikeidean innovatiivisuutta, vaikuttavuutta, liiketoimintapotentiaalia ja asiakaskokemusta. Uutena kriteerinä mukana oli myös vastuullisuus.
“Boxhuntin liikeidea on hieno innovaatio yleensä varsin vanhoillisella elintarvikealalla. Tällä on tietysti suora yhteys yhtiön liiketoimintapotentiaaliin, monistettavuuteen ja kansainvälistymismahdollisuuksiin. Tärkeä arviointikriteeri liittyi myös liikeidean mahdollisuuteen vaikuttaa elintarvikeketjun jäljitettävyyteen ja vastuullisuuteen. Juuri oikeita, tärkeitä asioita nyt ja tulevaisuudessa”, toteaa kilpailun raadin puheenjohtaja, teollisuusneuvos Liisa Leino.
Leinon mukaan Vuoden salolainen liikeidea 2021 -kilpailu osoittaa, että salolainen teollisuuden kehittyminen ja eteneminen ovat kansainvälistä tasoa. Sen merkkejä ovat niin älykkäät teknologiaratkaisut kuin vastuullisuuden ja vaikuttavuuden huomioiminen.
Rento Innovationsilla koetaan, että vastuullisuus näkyy yrityksen toiminnassa myös työntekijöiden tasapuolisena arvostuksena sekä rehellisyytenä asiakkaita kohtaa.
“Haluamme yrityksenä toimia kestävästi ja auttaa muitakin toimijoita, joilla on haastavammat olosuhteet ja enemmän tehtävänä. Toimialamme tekee kestävien toimien toteuttamisesta helpompaa kuin monella muulla alalla. Boxhuntin avulla pystymme tuottamaan merkittävämmän kestävän kehityksen muutoksen elintarviketuottajille ja jatkossa myös kuluttajille – tarjoamalla työkaluja kestävien valintojen tekemiseen”, Nohteri sanoo.
Lue lisää Boxhuntista Yrityssalon artikkelista.